تبلیغات
خانه ورزش

خانه ورزش

منوی اصلی

جستجو

تبلیغات ارزان

آخرین عناوین

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم

خانه ورزش

فواید چای

اخیراً اثبات شده است كه چای سبز در مقایسه با پلیفنول‌های (Polyphenols) شناخته شده در ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان مانند E و C مصونیت بسیار بیشتری را در مقابل رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌كند. همچنین چای سبز به عنوان یك آنتی‌اكسیدان در حدود 6 درصد از چای سیاه مؤثرتر است ...






چای می‌تواند تنوع خوبی برای طرفداران پروپاقرص قهوه باشد. آسیایی‌ها قرن‌هاست كه از فواید نوشیدن چای سبز برای سلامتی بهره برده‌اند. در حال حاضر، مطالعات علمی ثابت كرده‌اند كه از حدود چهار هزار سال پیش در فرهنگ عامه و نیز در فرهنگ پزشكی از خواص چای برای رسیدن به سلامتی و حفظ آن استفاده بسیار شده است.

چای سبز

اخیراً اثبات شده است كه چای سبز در مقایسه با پلی‌فنول‌های (Polyphenols) شناخته شده در ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان مانند E و C مصونیت بسیار بیشتری را در مقابل رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌كند. همچنین چای سبز به عنوان یك آنتی‌اكسیدان در حدود 6 درصد از چای سیاه مؤثرتر است.
چای سبز از طریق قراردادن برگ چای سیاه تازه چیده شده در معرض بخار ملایم تولید می‌شود، در حالی كه برای تولید چای سیاه برگ‌های چای اكسیده می‌شوند كه اینكار موجب نابودی برخی از تركیباتی می‌گردد كه دارای اثرات آنتی‌اكسیدانی و ضد سرطانی می‌باشند (این تركیبات در چای سبز باقی می‌مانند).
سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان معده، روده كوچك، لوزالمعده و سرطان روده بزرگ از انواع سرطان‌هایی هستند كه چای سبز در جلوگیری از بروز آنها بیشترین تأثیر را از خود نشان داده است. همچنین، كاهش ریسك بروز سرطان‌های ریه، پروستات، مثانه و سرطان پوست را نیز می‌توان به عنوان دیگر فواید نوشیدن چای سبز برشمرد.
فواید دیگر

كاهش كلسترول:

پژوهشگران دریافته‌اند كه نوشیدن چای سبز می‌تواند باعث كاهش كلسترول بد خون گردد، و اینكه كسانی كه از چای سبز استفاده می‌كنند می‌توانند تقریباً دو برابر افراد دیگر (كه از چای استفاده نمی‌كنند) غذاهای حاوی كلسترول استفاده كنند، ولی در عین حال مقدار كلسترول خونشان در مقایسه با افراد دیگر یكسان باقی بماند. این نكته می‌تواند برای بدنسازانی كه در خارج از فصل مسابقات مقادیر زیادی از غذاهای با كلسترول بالا مصرف می‌كنند بسیار حائز اهمیت باشد.
چای سبز بارها مورد آزمایش قرار گرفته، و این مسأله اثبات شده است كه می‌تواند در كاهش فشار خون و نیز بهبود وضعیت قربانیان حملات قلبی بسیار سودمند باشد.
كاهش قند خون

بیماران دیابتی می‌توانند با نوشیدن چای شاهد كاهش قند خونشان باشند. ممكن است شما از قبل با روش‌های رژیمی كنترل قند خون آشنایی داشته باشید، ولی با افزودن چای به رژیم خود می‌توانید همیشه قند خونتان را ثابت نگه دارید.
مقابله با عوامل ویروسی و باكتریایی

مشاهده شده است كه چای سبز مانع از گسترش بیماری‌ها می‌گردد. برخی تركیبات موجود در چای (tea catechins) چنان خواص ضد ویروسی و ضد باكتریایی قوی دارند كه باعث می‌شوند چای در درمان هر چیزی (از پوسیدگی دندان گرفته تا ایدز) مؤثر واقع شود.
از میان دیگر فواید چای می‌توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره كرد:
* بهبود ساختار خونی
* جلوگیری از بروز آرتروز و پوكی استخوان
* بهبود ساختار استخوانی
* جلوگیری از ایجاد لخته‌های خطرناك خونی
* جلوگیری از بروز دیابت نوع 2 و كمك به درمان آن
* مفید برای افراد مبتلا به بیماری پاركینسون
* جلوگیری از بروز مشكلات تنفسی
* سوزاننده كالری: از آنجا كه چای سبز در كنترل وزن مؤثر است، باید همیشه به عنوان بخشی از یك رژیم غذایی سالم مصرف گردد. چای سبز باعث افزایش مصرف انرژی گشته و با استفاده از خواص ترموژنیكی كه دارد، موجب افزایش نرخ چربی‌سوزی می‌گردد.
ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین‌های موجود در چای

* ویتامین B1 (تیامین): با تبدیل غذا به انرژی در تولید انرژی دخالت مستقیم دارد. باعث افزایش اشتها و بهبود فرآیند هضم غذا گردیده و برای رشد و تولید مثل ضروری است.
* ویتامین B2 (ریبوفلاوین): مفید در سلامت پوست، چشم‌ها، سیستم عصبی و متابولیسم انرژی
* ویتامین B6: به آزادسازی انرژی از غذا كمك كرده و متابولیسم پروتئین را افزایش می‌دهد.
* ویتامین C: در درمان زخم‌ها و بهبود شكستگی‌ها مؤثر است. همچنین، با برخی از عفونت‌های ویروسی و باكتریایی شایع مقابله می‌كند.
* ویتامین K: از لخته‌شدن خون جلوگیری كرده و به ایجاد متابولیسم استخوانی كمك می‌كند.
* كاروتن: طی فرآیند هضم به ویتامین A تبدیل می‌شود. در سلامت پوست و تقویت بینایی مؤثر است.
* فولیك اسید: كمك به شكل‌گیری سلول‌های قرمز خون و ژن‌ها
مواد معدنی (چای سرشار از مواد معدنی است)

* منگنز: برای رشد و نمو بدن حیاتی است.
* پتاسیم: برای حفظ ضربان قلب منظم و عادی ضروری می‌باشد.
* روی: در فرآیند تولید مثل مؤثر بوده و به التیام زخم‌ها كمك می‌كند.
* فلورین: از دندان‌ها محافظت كرده و باعث تقویت استخوان‌ها می‌گردد.
پلی‌فنول‌ها (چای سرشار از مواد آنتی‌اكسیدان می‌باشد)

* فلاونویدها و كاتچین‌ها (یك تركیب شیمیایی كه از برخی گیاهان استخراج شده و از نظر شیمیایی وابسته به فلاون‌ها می‌باشد: (CATECHINS) هر دو از تركیبات پلی‌فنولیك هستند كه با عوامل ایجاد بیماری‌ها قلبی و رادیكال‌های آزاد سرطان‌زا مقابله می‌كنند.
با توجه به مطالب ذكر شده در این مقاله و دیگر تحقیقات به عمل آمده در خصوص اثرات چای، چنین به نظر می‌رسد كه مصرف مداوم و به اندازه چای در رژیم روزانه می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های ریز و درشتی كه گریبان‌گیر افراد جامعه است، بسیار مؤثر باشد. از طرف دیگر، ورزشكارانی كه تمرینات شدیدی را دنبال می‌كنند نیز باید در رژیم روزانه خود جای خاصی برای چای‌باز كنند تا از اثرات بی‌شمار آن بی‌نصیب نمانند.



  • image


وبسایت خانه ورزش در جهت ترویج فرهنگ ورزشی و قهرمانی فعالیت خود را آغاز نموده است و با مطالب مفید پذیرای کاربران محترم میباشد
- حسام ابراهیمی -

image

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

خدمات

لیست وبلاگهای به روز شده

حق کپی برداری از محتویات سایت خانه ورزش تنها با ذکر منبع جایز میباشد !!!

تغییر تم


انتخاب رنگ تم

سبک کانتینر

انتخاب الگوی پس زمینه

خانه ورزش
با کلیک بر روی G+1 از ما حمایت کنید